Kända PR-kampanjer

Klaus Heidi: Det var i samband med en reklamkampanj för en ny direktlinje mellan Stockholm och Berlin som Lufthansa anordnade den lite annorlunda tävlingen. För att delta var man helt enkelt tvungen att byta namn till Klaus-Heidi.

Kända PR kampanjer

Michael Andersson från Fjugesta bestämde sig för att byta förnamn till Klaus-Heidi.
Han vann ett nytt liv i Berlin med betald lägenhet i ett år. 

 

Sambotestet: Fastighetsbyrån tog under 2013 fram Sambotestet som jämför en person med sina vänner på facebook, vad båda gillar, hur ofta de interagerar med varandra, hur många events de deltagit i tillsammans, och sedan görs en uträkning för att ta fram vem som är bäst lämpad som en eventuell sambo.

 

Tool Pool: ToolPool fungerar som en bilpool, fast med verktyg. Här kunde Malmö järnhandel låna ut dyra verktyg som folk inte använder och samtidigt sälja spik, skruv och tejp som behövs.Kampanjen skulle särskilja Malmö järnhandel mot de stora byggvaruhusen. Kunderna fick låna verktygen gratis. Det enda som behövdes i utbyte från konsumenterna var att dela ToolPoolen på deras Facebooksida. Poolen var byggd som en Facebookapp och fick organisk spridning.

Kända PR kampanjer Tool Pool

 

Sweat for water: Unicef och Gothia Cup ville lyfta barns rätt till rent vatten i samband med världens största fotbollsturnering för ungdomar.  Centralt i kampanjen Sweat for Water var världens första svettmaskin. I ena änden av maskinen kastade man in sina svettiga tröjor och i andra änden kom det ut renat svett. Förutom att lämna in sina svettiga tröjor så uppmanades ungdomar, funktionärer och sponsorer att dricka svettet och i takt med att utmaningarna antogs köpte sponsorer vattenreningstabletter åt Unicef.

Kända PR kampanjer Sweat for Water

 

För en männskligare stad: Under julen 2012 fick stockholmare ta del av foton på Stockholm tagna av människor som lever eller har levt i hemlöshet – på Fotografiska och i DN Sthlm.

 

Civil Rights Defenders Captcha: Sedan lanseringen i oktober 2012 har Civil Rights Defenders Captcha blivit en världsnyhet med mer än 400 publicerade artiklar och tiotusentals tweets. Captcha är namnet på det webbverktyg som ber användaren avkoda ett ord skrivet i otydliga och vågiga bokstäver. Funktionen syftar till att skydda sajter från spam-robotar som inte kan läsa dessa bokstäver. Civil Rights Defenders Captcha är unik i sin förmåga att separera människor från robotar eftersom den testar människors empatiska förmåga. Detta gör sajter fria från spam på ett mer effektivt sätt, samtidigt som användaren uppmanas att ta ställning för mänskliga rättigheter.

 

 

Kända PR-kampanjer - park bench

 

 

United Colors of Benetton: Gjorde en uppmärksammad kampanj där stora världsledare som t.ex. Barack Obama och Hu Jintao kysser varandra. Detta med orden ”Unhate.” Detta skapade stora reaktioner.

Kända PR-kampanjer - Obama United Colors of Benetton

 

True Blood: Inför HBO:s nya serie True Blood satte de upp reklamaffischer från en organisation som hävdade sig kämpa för vampyrers rättigheter.

Kända PR-kampanjer - True blood vampire

 

Zombies i New York: För att marknadsföra den nya serien ”The Walking Dead” så anordnade tv-kanalen AMC cirka tvåtusen personer utklädda till zombies som vandrade runt på Madison Square Garde och Brooklyn Bridge i New York. Detta skapade stor hype runt seriens premiär och serien är idag en succé.

Kända PR-kampanjer - Zombie walking dead

 

Kalenderflickorna: Brittiska äldre kvinnor poserar nakna i en kalender för att samla in pengar till leukemi. De sålde nästan en miljon kopior, samlade in stora summor för leukemi forskning och 2003 gjordes en film om kvinnorna.

Kända PR-kampanjer - Sunflower leukemi

 

Det stora hoppet: 2012 blev österrikaren Felix Baumgarter den första personen att bryta jordens ljudbarriär utan hjälp av en maskin genom att hoppa fallskärm utanför jordens stratosfär. Evenemanget sponsrades av Red Bull och blev enormt uppmärksammat världen över. En dokumentär om händelsen har också gjorts.

Kända PR-kampanjer - Red Bull Strato

 

Misslyckade pr-kupper

Kanda PR-kampanjer - NYC isglass

En varm junidag i New york city bestämde sig juiceföretaget Snapple för att göra världens största isglass på union square. Den 15 meter höga glassen smälte dock i drastisk fart och hela union square översvämmades av jordgubb-kiwi smakande vätska och brandkåren fick stänga ner samtliga gator omkring området.

Kända PR-kampanjer - Aqua con

En radiostation höll 2007 en tävling som innebar att de tävlande skulle dricka så mycket vatten de kunde utan att gå på toa. Priset var en Wii-konsol. Tävling kallades “Hold your wee for a wii” men resulterade i tragedi då en av de tävlande Jennifer Strange, 28 år, hittades död I sitt hem orsakat av vattenförgiftning.

Kända PR-kampanjer - fish

Australiensiska politiker godkände publicitetsstuntet år 2011 där femtiofem guldfiskar skickades ut till media chefer för att marknadsföra en turné av Advantage SA. Ett meddelande var fastsatt på skålen som fisken anlände i, “Be a big fish in a small pond and come and test the water”. Det enda problemet var att även fast de hade gett fisken mat som skulle räcka i sex månader, så hade flesta fiskar redan avlidit innan de anlände. Detta på grund av det dåliga vattnet i Australien.

 

Kända PR-kampanjer - Life Lock

LifeLock är ett amerikanskt företag som beskyddar människor från bedrägeri och identitetsstöld för cirka tio dollar i månaden. År 2006, lade företagets vd ut en annons med sitt namn och Social Security Number över tv, Internet, stora billboards etc. för att bevisa att LifeLock verkligen skyddar dig. Ett par år senare kom det ut att hans identitet faktiskt hade blivit stulen 13 gånger och att 87 personer hade försökt men misslyckats. År 2013 stämdes företaget för missledande reklam och fick böta tolv miljoner amerikanska dollar.

Övriga

Blair Witch Project: För att skapa uppmärksamhet inför skräckfilmen The Blair Witch Project, delade filmskaparna ut inspelningen av filmen på universitetscampus och hävdade att det var från en äkta videodagbok. De som visade filmen uppgav också filmen som en dokumentär istället för fantasy, vilket skapade stor uppmärksamhet inför premiären.

Flash Mob: Trenden som startade flash mobs världen över, där ett stort gäng dansade 2008 gör en flash mob på Grand Central Station i New York. Youtube-filmen fick över 28 miljoner views och inspirerade flash mobs världen över.

Djurens rättigheter: PETA, en djurrättsorganisation, hade en stor kampanj med budskapet ”Var trygg i din egen hud, låt djur behålla sin” och hade med kändisar som t.ex. Pamela Anderson som sa att de hellre gick nakna än hade på sig päls. Detta gav organisationen stor uppmärksamhet i media.